دانلود مقاله مديريت حقوق و دستمزد word

چهارشنبه 14 مهر 1395
1:50
علی


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله مديريت حقوق و دستمزد word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مديريت حقوق و دستمزد word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله مديريت حقوق و دستمزد word ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مديريت حقوق و دستمزد word :

مقدمه
به كاركنان براى جبران كارى كه در سازمان انجام مى‏دهند، حقوق و دستمزد پرداخت مى‏شود؛ اما غیر از جبران زحمات و وقت و نیرویى كه كاركنان در جهت و براى رسیدن به اهداف سازمان صرف مى‏كنند، پرداخت باید جنبه انگیزشى نیز داشته باشد؛ یعنى باید براى پرداخت، نظامى طراحى گردد كه كاركنان را به عملكرد مؤثر تشویق كند و محركى براى سخت‏كوشى و به كارگیرى همه توانایى‏هاى بالقوه آنان باشد.

امروزه این نظریه، در روان‏شناسى مطرح است كه از میان نیازهاى متعدد و متنوع انسان، تنها معدودى را مى‏توان با پول ارضا كرد و انگیزه‏هاى غیرمادى بسیارى، چون میل به كسب موفقیت و قدرت و میل به كمال و خودیابى در اعمال و رفتار انسان تأثیر مى‏گذارد. با وجود این، جاى هیچ شك و تردیدى نیست كه هنوز پول از جمله مهم‏ترین انگیزه‏ها است و اگر چه كاركنان سازمان، غیر از حقوق و دستمزد، پاداش و مزایاى غیر نقدى بسیارى دریافت مى‏دارند، اما پرداخت‏هاى نقدى هنوز از اهمیت بسیارى برخوردار است و نقش به سزایى در جذب و حفظ نیروها دارد.

تفاوت حقوق و دستمزد: منظور از دست‏مزد، پرداختى است كه مبناى محاسبه آن، ساعت است و منظور از حقوق، پرداخت‏هایى است كه ماهانه صورت مى‏گیرد. دستمزد متداول‏ترین شیوه پرداخت به كارگران و حقوق متداول‏ترین شیوه پرداخت به كارمندان است.
ویژگى‏هاى حقوق و دستمزد

تعیین میزان حقوق یا دست‏مزدى كه سازمان باید به كاركنان خود بپردازد، از مهم‏ترین جنبه‏هاى مدیریت منابع انسانى است؛ زیرا اولاّ نظام پاداش (كه حقوق و دست‏مزد، بخشى از آن را تشكیل مى‏دهد) تأثیر به سزایى در جذب و رضایت كاركنان و ایجاد انگیزه در آنان دارد. ثانیاً پرداخت به كاركنان، از سنگین‏ترین هزینه‏هایى است كه هر سازمان باید براى پیشبرد و تحقق اهداف خود، متحمل شود. بنابراین، نظام حقوق و دست‏مزدى كه به دقت طراحى شده و اجراى آن بر اساس سیاست‏ها و خطمشى‏هاى صحیح باشد، در سلامت اقتصادى سازمان و هم‏چنین به كارگیرى درست و مؤثر نیروهاى موجود در سازمان، نقش مهمى خواهد داشت نظام حقوق و دست‏مزد باید به گونه‏اى طراحى شود كه از این ویژگى‏ها برخوردار باشد:

براى امرار معاش كافى باشد و بتواند نیازهاى اولیه كاركنان به خوراك، پوشاك، مسكن و ایمنى را برآورده سازد.
ایجاد انگیزه كرده و باعث تشویق كاركنان به هم‏بستگى بهتر شود.

اقتصادى و مؤثر باشد؛ یعنى اولاً با توان مالى سازمان و ثانیاً با توانایى‏ها و مهارت‏هاى كاركنان متناسب باشد، به گونه‏اى كه در برابر حقوق و دست‏مزدى كه پرداخت مى‏شود، بیش‏ترین بازدهى به دست آید.

سازمان را قادر سازد كه با سازمان‏هاى دیگر رقابت كند؛ یعنى این نظام حقوق و دست‏مزد، در مقایسه با نظام حقوق و دست‏مزد سازمان‏هاى مشابه، بهتر یا دست‏كم داراى همان جذابیت‏ها باشد. طبیعى است كه این امر، در جذب و حفظ نیروها مؤثر است.منطقى باشد و كاركنان، منطقى بودن آن را بپذیرند. منصفانه و عادلانه باشد؛ یعنى اولاً حقوق یا دست‏مزد، متناسب با تخصص، مهارت، تجربه و سابقه كار افراد تعیین شود و ثانیاً ضوابط و شرایط براى اعطاى آن یك‏سان باشد. بدیهى است كه عادلانه بودن نظام حقوق و دست‏مزد، در مقبولیت و پذیرش آن و نیز در ایجاد رضایت شغلى، مؤثر است.
مراحل طراحى نظام حقوق و دستمزد

ویژگى‏هایى كه براى یك نظام پرداخت كارآمد ذكر شد، بیان گر این واقعیت است كه در طراحى آن، عوامل متنوع بسیارى دخالت دارند كه داراى روابط متقابل پیچیده‏اى با یكدیگر هستند. ارزش نسبى كاركنان، سطح حقوق و دست‏مزدهاى رایج در صنعت، نقش اتحادیه‏ها و تشكل‏هاى كارگرى و اوضاع اقتصادى كشور، از جمله عوامل مهمى هستند كه باید هنگام طراحى نظام حقوق و دست‏مزد در نظر گرفته شوند. با بررسى این قبیل عوامل، مسؤولان سازمان مى‏توانند نظامى را به وجود آورند كه بر اساس آن، حقوق و دست‏مزد هر یك از افراد شاغل در سازمان، معین و پرداخت شود. این كار، طى مراحل ذیل انجام مى‏شود:
1تجزیه و تحلیل شغل‏

مشخص مى‏كند كه هر شغل، شامل چه وظایفى است و براى انجام آن، چه مهارت‏ها، دانش و توانایى‏هایى لازم است.
2شرح شغل
آشكار كننده ماهیت و ویژگى‏هاى شغل است (وظایف، ابزار مورد استفاده در آن، ارتباط با دیگر مشاغل و شرایط كار).
3ارزش‏یابى شغل
ضعیف بودن روحیه كاركنان، مشاجره و بحث در محیط كار، خراب كارى و اعتصاب و ترك سازمان مى‏تواند نشانه‏هایى از نارضایتى كاركنان از حقوق یا دست‏مزد باشد. این قبیل مسائل، به ویژه هنگامى شدت گرفته و از كنترل خارج مى‏شود كه كاركنان بدانند و یا حتى بر این باور باشند كه نظام پرداخت در سازمان منصفانه نیست؛ یعنى پرداخت متناسب با سختى‏ ها و مسؤولیت‏هاى شغل نیست یا براى انجام وظایف یك‏سان، بعضى افراد، بیش‏تر از دیگران حقوق یا دست‏مزد دریافت مى‏كنند. تعیین ارزش مشاغل و تعیین حقوق یا دست‏مزدى متناسب با آن، گامى بلند براى رفع این مشكل است.

منظور از ارزش‏یابى شغل، فرآیندى است كه به وسیله آن، ارزش و اهمیت نسبى مشاغل گوناگون در سازمان تعیین مى‏شود تا پرداخت به هر شغل، با ارزش آن شغل براى سازمان، متناسب باشد. تعیین ارزش نسبى مشاغل و بر آن اساس، تعیین حقوق یا دست‏مزدى كه باید به هر شغلى تعلق گیرد، داراى مزایایى است.

منطقى است كه بیش‏ترین پرداخت‏ها به با ارزش‏ترین مشاغل، یعنى مشاغلى كه بیش‏ترین سهم را در دست‏یابى به اهداف سازمان دارند، تعلق گیرد. این امر باعث پذیرش نظام پرداخت، از سوى كاركنان مى‏شود. كاركنان احساس مى‏كنند كه حقوق آنان رعایت شده و رفتار مسؤولان سازمان با آنان منصفانه است و این احساس، باعث رضایت شغلى مى‏شود. آثار مثبتى كه چنین نظام پرداختى در پى دارد، باعث مى‏شود كه به طور كلى سازمان در دست‏یابى به اهداف خود موفق‏تر باشد.

4 روش‏هاى ارزش‏یابى‏
ارزش نسبى یك شغل، سهمى است كه آن شغل، درتحقق اهداف سازمان دارد؛ اما از آن‏جا كه اندازه‏گیرى و تعیین دقیق سهم شغل، در موفقیت سازمان به آسانى امكان‏پذیر نیست، باید شاخص‏ها و متغیرهاى دیگرى را یافت كه با اندازه‏گیرى آن‏ها بتوان ارزش شغل را مشخص كرد. متغیرهایى كه معمولاً براى ارزش‏یابى شغل انتخاب مى‏شوند، عبارتند از: مسؤولیت، مهارت، تلاش و شرایط كار.

براى ارزش‏یابى مشاغل، چهار روش اصلى وجود دارد كه عبارتند از: روش امتیازى، مقایسه عوامل، طبقه‏بندى و رتبه‏بندى.
گفتنى است كه پرداختن به روش‏ها از محدوده این تحقیق خارج است. براى آشنایى با آن‏ها مى‏توان به منابع ارائه شده مراجعه كرد.
1 بررسى نرخ حقوق و دست‏مزدهاى متداول در صنعت
2 تعیین نرخ پرداخت

5 تعدیل و ترمیم نظام پرداخت‏
از آن‏جا كه بررسى نرخ رایج حقوق یا دست‏مزدهایى كه به مشاغل پرداخت مى‏شود، مرحله بسیار مهمى است، هیچ سازمانى نمى‏تواند بدون توجه به این موضوع، نظام پرداخت كارا و مؤثرى را طراحى كند و دیر یا زود تسلیم فشارهایى مى‏گردد كه از این ناحیه به سازمان وارد مى‏شود؛ اما غیر از این، نظام پرداخت باید انعطاف‏پذیر بوده و قابلیت تطابق با نوسانات اقتصادى و روندهاى اجتماعى را هم داشته باشد؛ مثلاً در دوره‏اى كه اقتصاد دچار تورم است، جذب و استخدام و حفظ نیروها در سازمان ممكن نخواهد بود مگر این‏كه پرداخت‏ها متناسب با افزایش قیمت‏ها و بالارفتن هزینه‏هاى زندگى، افزایش یابد.
هم‏چنین در صورت رقابت در صنعت، براى جذب و استخدام نیروهاى متخصص، طبیعتاً سازمان‏ها باید آمادگى داشته باشند كه حقوق بیش‏ترى به كاركنان خود بپردازند.
6 ارزیابى تفاضلى حقوق و دستمزد
با ارزیابى عملكرد گروه، پایه شغلى كاركنان، به درستى مشخص شده و متناسب با آن، حقوق پرداخت مى‏شود. بدین ترتیب، یك نظام تفاضلى حقوق و دست‏مزد در سازمان به وجود مى‏آید كه به موجب آن، هر كس متناسب با تحصیلات، مهارت، تخصص و دیگر ویژگى‏هایش حقوق دریافت مى‏كند و براى پذیرش مسؤولیت و پیمودن درجات ترقى در سلسله مراتب سازمانى تلاش مى‏كند.

در سالیان اخیر، روند تنظیم قوانین و مقررات، در جهت كاهش تفاوت پرداخت میان گروه‏هاى شغلى مختلف بوده است، روندى كه‏به تراكم نرخ‏ها انجامیده است.
تراكم نرخ‏ها باعث مى‏شود كه تفاضل پرداخت میان مشاغل از بین برود. در واقع، حركت به سوى ایجاد برابرى در پرداخت‏ها باعث مى‏شود كه پیش گرفتن از دیگران و ارتقا با دریافت حقوق و مزایاى بیش‏ترى همراه نباشد و این امر، یقیناً بر ایجاد انگیزه و تحرك در كاركنان و نیز پویایى سازمان، اثر منفى خواهد گذاشت.
غیر از قوانین و مقررات دولتى، در كشورهاى صنعتى، قدرت و نفوذ اتحادیه‏هاى كارگرى نیز بیش‏تر باعث مى‏شود كه همواره بر دست‏مزد كارگران افزوده شود بى‏آن كه این تفاضل، شامل كارمندان ادارى بشود. در نتیجه، امروزه تفاضل پرداخت قابل ملاحظه‏اى میان مشاغل كارمندى و كارگرى، در این قبیل جوامع به چشم نمى‏خورد و این امر، باعث دل‏سردى و ناخشنودى كارمندان شده است.

دیگرعامل مؤثر درتراكم نرخ‏ها، رقابت میان سازمان‏ها براى جذب نیروهاى ماهر یا نیروهایى با تخصص‏هاى كم‏یاب است. سازمان تنها با پرداخت حقوق‏هاى بالا مى‏تواند به جذب و استخدام این نیروها امیدوار باشد. در نتیجه، حقوق كسانى كه وارد سازمان مى‏شوند، در بدو ورود، بسیار نزدیك به حقوق كاركنان با تجربه‏اى خواهد بود كه سالیان درازى در سازمان به خدمت مشغول بوده‏اند. یافتن راه حل‏هاى مؤثرى براى رفع مشكل مذكور، چندان آسان نیست. با وجود این، سازمان مى‏تواند با وضع و اجراى سیاست‏هاى ویژه، تا اندازه‏اى از تراكم بیش از حد نرخ‏ها بكاهد. مهم‏ترین این سیاست‏ها عبارتند از:

ایجاد توازن منطقى با تعدیل و ترمیم مستمر نرخ‏هاى پرداخت‏ اختصاص سهمیه بیش‏تر به كارمندان و كاركنان با سابقه و با ارزش، در هر بار افزایش نرخ. خوددارى از استخدام كاركنانى كه حقوق‏هاى بسیار بالایى را درخواست مى‏كنند.
طراحى نظام حقوق و دست‏مزد، به گونه‏اى كه تفاوت‏هاى اولیه میان نرخ‏هاى پرداخت به گروه‏ها و پایه‏هاى شغلى زیاد باشد.
7 بررسى قوانین و مقررات درون سازمانى‏

باید معلوم باشد كه افزایش حقوق یا دست‏مزد، تا چه اندازه به طول خدمت فرد در سازمان و تا چه اندازه به شایستگى و عملكرد مؤثر او در انجام وظایفش بستگى خواهد داشت، یا هر چند وقت یك بار باید حقوق و دست‏مزدها براى اعمال اصلاحات لازم، مجدداً بررسى شود و تحت چه شرایطى ضرورى است كه شغل خاصى دوباره طبقه‏بندى گردد و در گروهى بالاتر قرار گیرد.

ارشدیت یا شایستگى؟
سازمان‏ها معمولاً شایستگى و اتحادیه‏ها معمولاً ارشدیت(سنوات خدمت) را اصل مهم در پیش‏رفت و ترقى كاركنان سازمان دانسته‏اند؛ ولى قضاوت دراین باره، به سادگى ممكن نیست؛ زیرا هم سنوات خدمت و هم شایستگى، جنبه‏هاى مهمى از كار و فعالیت در سازمان هستند. به همین دلیل، در برخى سازمان‏ها به هنگام تصمیم‏گیرى در باره میزان پاداش هایى كه باید به كاركنان اعطا گردد، ارشدیت و كیفیت كار، هر دو در نظر گرفته مى‏شود.
به نظر مى‏رسد بهترین راه رفع این مشكل، دعوت از كارشناسان اتحادیه، براى مشاركت در طراحى نظام تعیین حقوق و دست‏مزدها در سازمان است.
6 بررسى قوانین و مقررات دولتى حاكم بر پرداخت

نظام پرداخت در سازمان باید با توجه به قوانین و مقرراتى كه دولت و دیگر مراجع داراى صلاحیت، در باره حقوق و دست‏مزد وضع كرده‏اند، طراحى شود. قوانین مربوط به حداقل دست‏مزد، از جمله مهم‏ترین این قوانین هستند و در مواردى قانون، حداكثر حقوق و مزایا را نیز تعیین مى‏كند تا سازمان‏هاى قوى، افراد قوى را جذب نكنند، هر چند اعمال چنین قوانینى، مشكل را به طور كلى حل نمى‏كند؛ زیرا سازمان‏هاى قوى، مزایایى جذاب در اختیار كاركنان خود قرار مى‏دهند.
تعیین حقوق پایه
در این‏جا پرسش‏هایى مطرح است:
آیا مى‏خواهیم پرداخت‏ها در حد متوسط در صنعت، یا بالاتر یا پایین‏تر باشد؟

آیا مى‏خواهیم در هر گروه شغلى، تنها یك نرخ وجود داشته باشد یا مى‏خواهیم مشاغل در داخل هر گروه، بنا بر ویژگى و ضوابط میان حداقل و حداكثر نرخ پرداختى، درجه‏بندى شوند؟ مى‏خواهیم چه مشاغلى را بر اساس چه ویژگى‏هایى، در چه گروه‏هاى شغلى قرار دهیم؟
آیا مى‏خواهیم تفاوت نرخ پرداخت میان گروه‏هاى شغلى و تفاوت پرداخت میان مراتب مختلف، در درون هر گروه شغلى، كم باشد یا زیاد؟ هم‏چنین مى‏خواهیم تداخل نرخ‏ها میان گروه‏هاى مجاور در چه حدى باشد؟

– ارزش‏یابى (قیمت‏گذارى) مشاغل مدیریتى و حرفه‏اى تعیین میزان پرداخت به مدیران و كاركنان حرفه‏اى، مانند مهندسان، پزشكان یا دانشمندانى كه در اختیار سازمان هستند، بسیار شبیه تعیین حقوق براى دیگر كاركنان در سازمان است. هدف اصلى در این نوع مشاغل نیز پرداخت حقوق و مزایا در سطحى است كه باعث جذب و استخدام نخبگان و ماندن آنان در سازمان مى‏گردد.

از آن‏جا كه این مشاغل با مشاغل كارمندى و كارگرى، تفاوت اصولى دارند، ارزش‏یابى آن‏ها تنها مى‏تواند بخشى از مشكلات قیمت گذارى آن‏ها را حل كند؛ مثلاً در مشاغل مدیریتى و حرفه‏اى، عواملى چون قدرت تشخیص مسائل، قضاوت و تصمیم‏گیرى (كه به آسانى نمى‏توان كمیت آن‏ها را اندازه‏گیرى كرد) نقش مهمى دارند. هم‏چنین در این مشاغل، عوامل پویا، مانند شایستگى و قابلیت‏هاى واقعى یا بالقوه، اهمیت بسیارى داشته و ملاك پرداخت هستند، در حالى كه در مشاغل كارگرى و كارمندى، به عوامل ایستا، مانند شرایط كار، توجه بیش‏ترى مى‏ شود. بنابراین، تعیین میزان پرداخت به مشاغل مدیریتى و حرفه‏اى، از پیچیدگى نسبى بیش‏ترى برخوردار است و اگر چه از روش‏هاى معمول ارزش‏یابى، در قیمت گذارى این مشاغل استفاده مى‏شود، پاداش، مزایا و امتیازات فوق‏العاده‏اى كه براى متصدیان مشاغل مدیریتى و حرفه‏اى در نظر گرفته مى‏شود، نقش مهم‏ترى در این زمینه دارد.(1)

نظریات فوق، با وجود طولانى بودن، طرح شدند تا با اهمیت و پیچیدگى تنظیم نظام حقوق و دست‏مزد، در نظریات نوین مدیریت، آشنا شویم. هم‏چنین مشخص شود كه چه پرسش‏هاى بى ‏پاسخ و مشكلات بدون راه حلى دراین مسیر وجود دارد و یا اگر راه حل‏هایى نیز ارائه مى‏شود، تا چه اندازه با یكدیگر تفاوت دارند و با وجود این، هر لحظه در معرض تغییر قرار دارند. آشنایى با این فرآیند، بدین علت مفید است كه اگر نظریه‏اى از سوى اسلام ارائه شد، در حقیقت، به مثابه كمك و یا داورى در باره این نظریات، نقش‏آفرینى خواهد كرد. از سوى دیگر، طرح این نظریات، برغناى تحقیق خواهد افزود و استفاده‏هاى خاص خود را براى مدیران خواهد داشت.

نظریه‏هاى حقوق و دستمزد
تعیین و تشخیص نرخ عادلانه حقوق و دست‏مزد، براى انجام دادن كارهاى مشخص و این‏كه به كارمند و یا كارگر، در برابر انجام دادن وظایف و مسؤولیت‏هاى شغلى، باید چه مقدار دست‏مزد پرداخت شود؟ و این‏كه آیا پرداخت حقوق و دست‏مزد باید بر اساس كاردانى، تجربه و معلومات كارمند باشد یا قدرت پرداخت كارفرما و یا به عواملى چون شرایط كار، تعداد عائله كارمند و یا هزینه زندگى بستگى دارد، از جمله مسائل و مشكلات اداره امور استخدامى هستند.

مسأله این است كه وقتى به یك كارگر، در برابر هشت ساعت كار و انجام وظیفه معین، چهارصد ریال مى‏پردازیم، چگونه مطمئن باشیم كه براى آن كار نباید 250 یا 350 و یا 500ریال پرداخت شود؟ پاسخ قاطع به این مسائل، چندان ساده نیست و با وجود بررسى‏ها و كوشش‏هایى كه علماى اقتصاد و كارشناسان مدیریت به عمل آورده‏اند، تاكنون یك نظریه جامع و كلى براى برقرارى حقوق و دست‏مزد عادلانه ابراز نشده است. مهم‏ترین نظریه‏هاى حقوق و دست‏مزد را مى‏توان به شرح زیر بیان كرد:

1 نظریه عرضه و تقاضا
طبق این نظریه، براى كار افراد نیز مانند كالاها و اجناس و خدمات مى‏توان قیمتى را تعیین كرد؛ مثلاً هرگاه كالایى را در بازار در نظر بگیریم، ملاحظه مى‏شود كه ارزش آن تابع دو عامل عرضه و تقاضا است. هرگاه میزان مصرف این كالا رو به نقصان گذارد و مقدار تولید آن ثابت بماند یا افزایش یابد، پس از مدتى معین، قیمت كالاى مزبور پایین مى‏آید و تولید كننده مجبور است آن را به قیمت كم‏ترى عرضه كند. هم‏چنین بر عكس، اگر نیاز به كالایى زیاد شود یا به بیان دیگر، مصرف كالایى افزایش یابد و میزان تولید آن ثابت بماند یا كاهش یابد، پس از مدت كوتاهى، قیمت آن كالا افزایش مى‏یابد و كسانى كه نیاز بیش‏ترى به مصرف آن نوع كالا داشته باشند، حاضرند با پرداخت مبلغ بیش‏ترى آن را به‏دست آورند.

به همین ترتیب، دست‏مزد یا قیمت كار افراد نیز از لحاظ اقتصادى، تابع تجزیه و تحلیل عمومى قیمت‏ها است. در زمان كمبود كارگر، به علت نیازهاى روز افزون كارخانه‏ها و مؤسسات صنعتى یا به علت تصمیمات اتحادیه‏هاى كارگرى و اعتصاب كارگران و عواملى از این قبیل، نرخ دست‏مزد افزایش مى‏یابد و بر عكس، در اثر مكانیزه شدن تولید، شیوع بیكارى و یا عوامل دیگرى كه در كاستن نیازهاى كارگرى مؤثرند، نرخ حقوق و دست‏مزد افراد كاهش مى‏یابد. به طور كلى، هر گاه عرضه و تقاضاى كار را از لحاظ بازار كار، به طور عمومى در نظر بگیریم، مى‏توانیم سطح حقوق و دست‏مزد رایج را به وسیله منحنى عرضه و تقاضا مشخص كنیم.
2 نظریه قدرت پرداخت

بنابر این نظریه، قدرت پرداخت و وضع مالى مؤسسه، در تعیین نرخ دست‏مزد مؤثر است. در كشورهایى كه اتحادیه‏هاى كارگرى، داراى نفوذ فوق‏العاده‏اى هستند و قراردادهاى دستجمعى كار، معمول است، نظریه قدرت پرداخت، مورد استناد طرفین قرارداد كار است. كارگران به وسیله اتحادیه‏هاى كارگرى، میزان سود مؤسسه را به عنوان علت اصلى تقاضاى خود، براى افزایش نرخ دست‏مزد و اضافه حقوق مطرح مى‏سازند. در مقابل، كارفرمایان نیز از كاهش فعالیت‏هاى مؤسسه و نامساعد بودن وضع كارآیى كارگران و افزایش هزینه‏هاى عملیات سخن مى‏گویند و بدین ترتیب، با هرگونه افزایش دست‏مزد، مخالفت مى‏ورزند.
3 نظریه كارآیى

بر اساس این نظریه، كارآیى سطح دست‏مزدهاى یك مؤسسه، به نسبت افزایش كارآیى كاركنان و بازدهى كار آنان باید تغییر كند. در سال‏هاى پیش از جنگ جهانى دوم، این نظریه، به ویژه در كشورهاى متحد آمریكا مورد توجه قرار گرفت. در واقع، در بیش‏تر موارد، افزایش سطح تولید، مربوط به پیش‏رفت‏هاى فناورى و ابداعات فنى بوده است، كه در نتیجه اقدامات و پیش‏رفت‏هاى فنى، از ساعات كار كاسته شده و كارگران از امتیازات و مزایاى بیش‏ترى بهره‏مند گردیده‏اند.
4 نظریه هزینه زندگى

هزینه زندگى، یكى دیگر از عوامل مهمى است كه در تعیین میزان حقوق و نرخ و دست‏مزد مؤثر است. هر اندازه كه هزینه زندگى، به موازات افزایش سطح قیمت‏ها بالا رود، به همان نسبت، از ارزش حقیقى حقوق‏ها و دست‏مزدها كاسته مى‏شود. در سال‏هاى اخیر، ارتباط بین افزایش حقوق و دست‏مزد مستخدمان (و كاهش آن در موارد استثنایى) با تغییرات منعكس شده در شاخص قیمت‏ها مورد توجه قرار گرفته است.(2)
5 نظریه مدیریت رحمانى

با نظریات گوناگون در پاسخ به پرسش‏هاى اساسى حقوق و دست‏مزد و اشكالات وارد بر آن‏ها آشنا شدیم. اكنون باید پاسخ مدیریت اسلامى را دراین باره بررسى كرد. این پاسخ، مردد بین دو محور كار و معیشت (نیاز) است. این تردید، ناشى از دلالت ادله و مؤیدات موجود در خصوص مدیریتى اسلام است.
نقش كار در نظام معیشت‏محورى حقوق و دستمزد

هنگامى كه ما پرداخت حقوق را بر محور معیشت قرار مى‏دهیم، قاعدتاً این پرداخت به كسانى است كه كارى ارائه مى‏دهند و باید گفت كه حقوق معیشت محور، نه به هر كارى، بلكه به كار مفید تعلق مى‏گیرد، گرچه در زمانى كم‏تر از زمان‏هاى معمول انجام پذیرد و به فرموده صاحب جواهر، كارى كه داراى مصلحتى باشد كه نظام اجتماع بر آن استوار است و بدون آن، اختلال در نظام پیش مى‏آید.

صاحب كتاب ولایت فقیه مى‏گوید: سزاوار است كه حقوق و مزایا بر اساس كار خوب و مفید تعیین و پرداخت شود، نه بر حسب ازمنه و اوقات؛ زیرا بنابر اول، مسارعت و سیاق و مداقه در اعمال بیش‏تر مى‏شود و بنا بر دوم، دفع وقت و كم كارى و اهمال بیش‏تر مى‏گردد.(18)
این گفتار، مطابق با ملاكاتى است كه در ارزشیابى كار، در نظریه مدیریت اسلامى مطرح است.
ملاك تأمین معیشت چیست؟
آن گونه كه از ادله معیشت‏محورى مشخص شد، بر آورده شدن نیاز و در نتیجه، بى‏نیازى از دیگران، دو ملاك مهم در تأمین معیشت هستند.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

[ بازدید : 198 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سار پروژه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]